آموزش

صفحه آرایی کتاب و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

صفحه آرایی کتاب چیست

از مهم‌ترین چیزهایی که افراد با اولین نگاه به یک کتاب جذب آن می‌شوند، صفحه آرایی کتاب است. صفحه آرایی مناسب می‌توانند مخاطب را به کتاب علاقمند کرده یا از آن دلسرد سازد. همین امر موجب می‌شود تا در صنعت نشر، صفحه آرایی کتاب از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

نشرینو که یک مجوعه کاملا نوآور در حوزه نشر است در این مطلب قصد دارد تا شما را با پایه و اصول صفحه آرایی کتاب درسی آشنا کند. همچنین برای سفارش صفحه آرایی کتاب نیز می‌توانید در سایت نشرینو اقدام کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به بخش صفحه آرایی از خدمات صفحه آرایی سایت نشرینو ایتفاده کنید.

صفحه آرایی کتاب چیست؟

برای اینکه یک مطلب بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب خود بگذارد باید ظاهری متناسب و زیبا داشته باشد. وقتی ظاهر یک متن مرتب و منظم نباشد، احتمالا مخاطب برای درک محتوای آن نیز وقتی صرف نکند هرچند که از نظر محتوا قابل توجه باشد. پس یکی از الزامات چاپ یک کتاب، صفحه آرایی مناسب آن است. صفحه آرایی به معنی شکل و تنظیم صفحات کتاب است که سعی می‌شود با ابزار‌های مختلف متناسب‌ترین و زیباترین صفحات برای یک کتاب ایجاد شود. البته اشتباه نکنید صفحه آرایی صرفا مختص کتاب نیست بلکه مجلات، نشریه‌ها و حتی صفحات و مجله‌های اینترنتی نیز به صفحه آرایی نیاز دارند. به طور کلی می‌تواند گفت ک هر مجموعه متنی در هر قالبی نیاز به صفحه آرایی دارد تا خوادن مطالب آن راحت‌تر شده و تمام حواس مخاطب به موضوع متن جلب شود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال مطالعه یک متن با سختی متوسط یا پایین باشید اما پس از مدت کوتاهی احساس خستگی زیادی به شما دست بدهد، در حالیکه در موارد مشابه متن‌هایی با این میزان سختی فهم شما را اذیت نمی‌کردند. در این موارد مشکل می‌تواند از سوی صفحه آرایی نامناسب کتاب باشد چرا که اولین چیزی که چشم ما با آن مواجه می‌شود تنظیم پاراگراف‌ها و صفحات است که اگر به شکل درستی انجام نگرفته باشد به سرعت چشم را خسته می‌کند.

با در نظر گرفتن این نکات صفحه آرایی کتاب به شکل درست تاثیر محتوا را نیز به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

نکات مهم در صفحه آرایی کتاب

نکات مهم در صفحه آرایی کتاب

در یک صفحه آرایی متناسب یک سری قواعد و نکات وجود دارد که در صورت رعایت آنها ظاهر متن به بهترین شکل ممکن درمی‌آید. در ادامه ما نیز قصد داریم تا شما را با این اصول آشنا کنیم:

قطع کتاب

اولین و مهمترین نکته در صفحه آرایی کتاب انتخاب انتخاب قطع و اندازه صفحات است. صفحه آرا هنگامی می‌تواند هنر خود را به خوبی به کار گیرد که قطع کتاب و اندازه صفحه این اجازه را به او بدهد. اگر قطع کتاب نامناسب باشد به هیچ وجه پتانسیل کافی را در اختیار صفحه آرا قرار نمی‌دهد تا هنر خود را بر روی آن پیاده کند. کتاب‌های درسی در زمره کتابهایی هستند که احتمالا باید ساعتهای طولانی و متمادی مورد مطالعه قرار بگیرند پس بهتر است در قطعی چاپ بشوند که در عین راحتی چشم، در دست نیز راحت باشند.

حاشیه صفحات

هر کتاب دارای چهار حاشیه بیرونی، داخلی، بالایی و پایینی است که هر کدام اهمیت و جایگاه خود را در صفحه آرایی کتاب دارند.

حاشیه بیرونی؛ در واقع جایی است که انگشتان مخاطب آنجا قرار می‌گیرد تا به کمک آن کتاب را در دستانش نگه دارد.

حاشیه درونی؛ قسمتی است که برای جدا کردن متن صفحه از قسمت چسب شده ایجاد شده و از باقی حاشیه‌ها نیز بزرگتر است، این حاشیه داخلی به طور معمول چیزی حدود دو سانتیمتر است.

حاشیه بالایی؛ محل نوشتن پاره‌ای از اطلاعات مثل شماره صفحه، نام فصل و حتی نام کتاب است.

کتب درسی معمولا پر از نکاتی است که افراد حین آموزش و مطالعه یادداشت برداری می‌کنند و حتی شاید در کنار برخی پاراگراف در یک جمله خلاصه نویسی کنند بنابراین بهتر است حاشیه لازم در کنار صفحات لحاظ شود و در پاراگراف بندی متن نیز دقت بالایی به خرج داده شود.

حاشیه صفحات در صفحه آرایی کتاب

فونت

فونت یک نوشته مهمترین تاثیر را در خسته یا مشتاق کردن یک خواننده به ادامه آن کتاب دارد. شما با توجه به محتوای خود می‌توانید از فونت‌های مختلفی استفاده کنید اما مهم‌ترین نکته حائز اهمیت این است که سرتاسر مطلب یک شکل نباشد، بلکه از حالت‌های بولد و ایتالیک کردن متن نیز استفاده کنید تا در چشم مخاطب جلوه بهتری داشته باشد. سایز فونت نیز بسیار مهم است و برای مثال سایز 12 و 14 فونت در ایران بسیار مرسوم هستند.

تعداد خطوط نیز در صفحه باید بین 18 الی 20 سطر باشد، بعضی افراد به خاطر کمتر شدن تعداد صفحات کتاب و صرفه جویی در هزینه‌ها فونت کوچکتری را انتخاب می‌کنند تا تعداد سطور بیشتری در یک صفحه جا بگیرد اما این اتفاق منجر به سخت شدن شکل ظاهری صفحات و خسته شدن چشم خواننده می‌شود. باید دقت کنید که مطالب نباید به قدری کوچک باشند که مخاطب نتواند به راحتی از آن استفاده کند. کتاب درسی به دلیل محتوای سنگین اصولا تا حدی کسالت آور است پس بهتر است با فونت و سایز نامناسب در صفحه آرایی کتاب این اوضاع را بدتر نکنیم.

استفاده از تصاویر

با توجه به نوع محتوا و مخاطبتان شما می‌توانید استفاده بسیار هوشمندانه‌ای از تصاویر داشته باشید. مثلا در کتاب‌های رده سنی کودک استفاده زیاد از تصاویر می‌تواند برای خواننده بسیار جالب و جذاب باشد، خصوصا در مورد کتاب‌های آموزشی برای رده سنی کودکان باید صفحه آرایی کتاب به نحوی باشد که تناسب کافی میان تعداد تصاویر و متن وجود داشته باشد تا کودک به یادگیری مطالب علاقمند شود.

استفاده از تصاویر در زمان صفحه آرایی کتاب

پانویس

همه ما ممکن است در یک کتاب به لغتی برخورد کنیم که حتی اسمش را نشنیده باشیم، این لغات که اصولا به زبان بیگانه هستند یا به فرهنگ کشور دیگری اشاره دارند در پانویس کتاب ذکر می‌شوند و توضیحی مختصر در مورد آنها به مخاطب ارائه می‌شود. خصوصا در کتاب‌های درسی که از اصطلاحات علمی زیادی استفاده می‌شود توجه به قسمت پانویس در صفحه آرایی کتاب اهمیت زیادی دارد.

سفارش صفحه آرایی کتاب

در مورد اهمیت صفحه آرایی پیش‌تر مفصل صحبت کردیم و نکاتی را نیز در این باره گفتیم، اما واقعیت امر این است که صفحه آرایی اصلا به آن آسانی که فکر می‌کنید نیست و به اندازه تولید محتوای یک کتاب تخصص می‌طلبد. صفحه آرایان افرادی هنرمند هستند که با دقت و ظرافت به تنظیم صفحات یک کتاب می‌پردازند تا ظاهری قابل قبول و در شان مخاطب برای آن ایجاد کنند. به همین دلیل بسیار مهم است تا صفحه آرایی کتاب را به دست افراد متخصص این حوزه بسپاریم تا بهترین نتیجه ممکن را بگیریم.

سایت صفحه آرایی کتاب

وبسایت نشرینو یکی از سایت‌های معتبر در زمینه صفحه آرایی کتاب است که شما می‌توانید با خیال راحت خدمات صفحه آرایی خود را به این مجموعه بسپارید. این مجموعه در حرفه خود نوآور بوده و با بهترین کیفیت صفحه آرایی کتاب را انجام می‌دهد. در کنار همه مزایای این مجموعه مثل سوابق درخشان، نمونه کارهای متعدد و رضایت بالای مشتریان؛ این مجموعه صداقت را اولویت کار خود قرار داده و بهترین خدمات را به شما ارائه می‌کند. جهت دریافت خدمات صفحه آرایی می‌توانید به راه‌های ارتباطی ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 8 =